Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ce nu se face in marketing: Lista neagra a practicilor comerciale incorecte

Tags: practici comerciale interzise, anpc, protectia consumatorilor, lista neagra, practici comerciale

Pentru a se asigura ca specialistii in marketing, comerciantii si consumatorii sunt in masura sa faca distinctia intre ce este permis si ce nu in materie de promovare, Asociatia Nationala pentru Protectia Consumatorilor (A.N.P.C.) si InfoCons au intocmit o lista a practicilor comerciale incorecte si interzise.
„Practicile comerciale incorecte sunt activitati (precum publicitatea si marketingul) legate de promovarea, vanzarea sau furnizarea unui produs catre consumatori. O practica comerciala este incorecta daca este considerata inacceptabila pentru consumator, conform unor criterii specificate”, se arata in comunicatul de presa al ANPC.

1. A face afirmatia neintemeiata privind detinerea de marci de incredere si coduri
- Comerciantul pretinde ca a semnat un cod de conduita pe care, de fapt, nu l-a semnat.
- Afiseaza o marca de incredere, o marca de calitate sau echivalent fara autorizatia necesara in acest sens.
- Afirma fara un temei real ca un cod de conduita este autorizat de un organism public sau de alt tip.
- Afirma ca un comerciant (inclusiv practicile sale comerciale) sau un produs a fost agreat, aprobat sau autorizat de un organism public sau privat fara un temei real sau fara a indeplini conditiile necesare pentru agrearea, aprobarea sau autorizarea obtinuta.

2. Publicitatea capcana
Invitatia de a cumpara produse la un pret declarat fara a se mentiona ca exista motive rezonabile pentru care comerciantul poate considera ca nu va putea furniza, el insusi sau prin intermediul unui alt comerciant, produsele respective sau produse echivalente la pretul declarat pentru o anumita perioada si in cantitati rezonabile tinând seama de produsul respectiv, de amploarea publicitatii si de pretul declarat. 

3. Comercianti care invita la cumpararea unui produs cu intentia de a promova ulterior un alt produs
Invitatia de a cumpara produse la un pret declarat, urmata de:
- Refuzul de a prezenta consumatorilor articolul care a facut obiectul publicitatii;
- Refuzul de a prelua comenzi pentru acesta si de a-l livra intr-un termen rezonabil;
- Prezentarea unui esantion defect, cu intentia de a promova un alt produs.
Declaratia falsa ca un produs nu va fi disponibil decat pentru un interval de timp foarte scurt sau in conditii speciale doar pentru un interval de timp foarte scurt, pentru a determina decizia imediata a consumatorilor si pentru a-i priva de timpul de gandire necesar si de posibilitatea de a face o alegere in cunostinta de cauza.

5. Servicii post-vanzare intr-o alta limba: de exemplu marketing in engleza, servicii post-vanzare in suedeza
Angajamentul de a furniza servicii post-vanzare catre consumatorii cu care comerciantul a comunicat anterior tranzactiei intr-o limba care nu este o limba oficială a statului membru in care se afla sediul comerciantului si, ulterior, furnizarea serviciului respectiv in alta limba fara a informa in mod clar consumatorul cu privire la aceasta inainte de initierea tranzactiei.

6. Publicitate pentru produsele care nu pot fi comercializate legal
Declararea sau sugerarea, sub orice forma, fara un temei real, ca vanzarea unui anumit produs este legala.

7. Prezenta drepturilor care sunt garantate de legislatia comunitara consumatorilor de pretutindeni, ca o caracteristica noua sau distinctiva a ofertei comerciantului.
Aceasta practica este interzisa, deoarece o garantie de doi ani pentru produse defectuoase nu este o caracteristica distinctiva. Conform legislatiei comunitare (Directiva 1999/44/CE privind vanzarea bunurilor de consum si a garantiilor conexe), o garantie de doi ani este obligatorie.

8. Articole publicitare: „mesaje amestecate/subiective”
Folosirea continutului editorial din mass-media pentru a promova un produs, in cazul in care comerciantul a platit pentru aceasta promovare, fara a specifica acest lucru prin continut ori prin imagini sau sunete pe care consumatorul le poate identifica usor (articol publicitar).

9. Marketingul care utilizeaza frica consumatorilor fata de riscurile privind siguranta
Utilizarea nejustificata a fricii fata de riscurile privind siguranta: „a face afirmatii de facto inexacte cu privire la natura si amploarea riscurilor la care se expune consumatorul referitor la siguranta personala sau a familiei sale in cazul in care nu achizitioneaza produsul in cauza.”

10. Folosirea momelilor pentru a insela consumatorul
A promova deliberat un produs similar cu produsul unui alt producator, astfel incat consumatorul sa creada ca produsul promovat provine de la acelasi producator.

11. Schemele piramidale
Crearea, exploatarea sau promovarea unui sistem de castig piramidal in cadrul caruia un consumator plateste o cotizatie in schimbul posibilitatii de a primi o parte din sumele provenite in special din cotizatiile pe care le vor plati noii membri si nu din vanzarea sau consumul produselor.

12. Publicitate inselatoare: „Sfarsitul contractului de inchiriere! Lichidare de stocuri!”
Comerciantul afirma ca este pe cale sa isi inceteze activitatea sau sa isi mute sediul fara a intentiona de fapt acest lucru.

13. Cresterea sanselor de castig: cum sa castigi la jocurile de noroc
Afirmatia ca un produs poate mari sansele de castig la jocurile de noroc.

14. Afirmatii neintemeiate privind capacitatea curativa: „Trickium 24 va ajuta sa slabiti”
Afirmatia neintemeiata ca un produs trateaza boli, disfunctii sau malformatii. Un comerciant care face o afirmatie privind efectul unui produs va trebui sa o sustina cu argumente, indiferent de tara in care comerciantul isi are sediul.

15. Informatii false privind piata
Diseminarea de informatii de facto inexacte privind conditiile pietei sau posibilitatea de a gasi un produs, incitand astfel consumatorul sa achizitioneze produsul respectiv in conditii mai putin favorabile decat conditiile normale ale pietei.

16. Premii: „Felicitari! Ati castigat un premiu!”
Pretinderea, in cadrul unei practici comerciale, ca se organizeaza un concurs sau ca exista posibilitatea castigarii unui premiu fara a acorda premiile specificate sau echivalentul acestora.

17. Crearea falsei impresii de oferte gratuite: „ochelari de soare gratuiti”
Descrierea unui produs ca fiind „gratuit”, „bonus”, „taxe” sau in termeni similari in cazul in care consumatorul trebuie sa plateasca o suma in plus fata de costurile inevitabile pe care le implica raspunsul sau la practica comerciala si ridicarea sau livrarea articolului.

18. Formulare inselatoare de comanda
Includerea in materialul promotional a unei facturi sau a unui document similar de plata, astfel incat consumatorul sa aiba impresia gresita ca a comandat deja produsul comercializat.

19. Comerciant profesionist deghizat in consumator
Emiterea de afirmatii false sau crearea impresiei ca un comerciant nu actioneaza in scopuri care se incadreaza in activitatea sa comerciala, industriala, artizanala sau liberala sau prezentarea comerciantului ca fiind consumator.

20. Servicii post-vanzare: „garantii valabile in toata Europa”
Crearea impresiei false ca serviciul post-vanzare furnizat pentru un produs este disponibil intr-un stat membru altul decat cel in care este cumparat produsul.

21. Presiunea la vanzare: „Da, puteti pleca imediat ce contractul este incheiat.”
Crearea impresiei ca un consumator nu poate parasi sediul fara a incheia in prealabil un contract.

22. Vanzarea agresiva la domiciliu: „Da, voi pleca imediat ce contractul este incheiat.”
Efectuarea de vizite personale la domiciliul consumatorului, ignorand solicitarea acestuia de a pleca sau de a nu reveni, cu exceptia cazului in care legislatia interna permite acest lucru si in masura in care o permite, in vederea indeplinirii unei obligatii contractuale.

23. Solicitarea platii daunelor: nimeni nu raspunde la telefon!
Obligarea unui consumator care intentioneaza sa solicite plata daunelor pe baza unei polite de asigurare sa prezinte documente care nu pot fi considerate, in mod rezonabil, relevante pentru valabilitatea cererii de plata a daunelor sau ignorarea sistematica a corespondentei pentru a-l descuraja pe consumatorul care doreste sa isi exercite drepturile contractuale.
 
Autor: Lacramioara Vidru


Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 3.98 din 5 - 20 voturi.

Alte articole similare pentru fiecare cuvant


Newsletter zilnic GRATUIT

Comentarii 0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.
Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016